Is het nog een dagelijkse strijd om die sigaret te weerstaan? Of voel je je ondertussen zo fit en sterk dat je de wereld aankan? Welke van de twee het ook is, wij staan je bij om je te helpen volhouden of om je nog een extra push te geven.

Hervalpreventie en tips om vol te houden!

Het kan je plots overvallen: de drang naar een sigaret. Een gevoel van nostalgie, een gemis … Deze emoties bestrijd je het best met je verstand. Stel jezelf kritische vragen: Waarom ben ik gestopt met roken? Hoe komt het dat ik net nu zin hebt in een sigaret? Kan ik deze verleidingen voorkomen?

Maak een lijstje met alle voordelen van stoppen met roken en neem het erbij op zulke moeilijke momenten. Denk positief: Ik ben al zoveel dagen een niet-roker. Ik heb al zoveel geld uitgespaard. Ik maak mijn gezin blij met deze beslissing.

De zin om te roken kan je plots overspoelen als een golf. Weet dat deze golf gemiddeld maar 10 à 15 minuten duurt en probeer deze door te komen. Drink een glas koud water, neem een kauwgom of een stuk fruit of doe iets om je gedachten te verzetten. Deze momenten waarop je trek krijgt in een sigaret zullen op termijn minder vaak voorkomen en minder sterk zijn.

Heb je kunnen weerstaan aan de drang naar een sigaret? Yes, you did it! Hoe vaker je nee zegt tegen die drang, hoe sneller je in een goede flow komt te zitten. Ervaar je al de positieve effecten sinds je bent gestopt met roken? Heb je meer energie, een betere reuk- en smaakzin, en slaap je beter? Je zal snel merken dat je levenskwaliteit erop zal vooruitgaan!

Beloon jezelf!

Tijd om je je nog beter in je vel te laten voelen en je ook te belonen voor je geleverde prestatie: wellness!

Op tijd een time-out opzoeken om even alle stress en hectiek achter je te laten, is belangrijk voor je mentale gezondheid. Het moet daarom niet altijd duur of veel zijn, want een paar uren wegduiken uit de drukte en lekker thuis ontspannen, kan wonderen doen. De ideale manier om optimaal te ontspannen, is natuurlijk wellness!

Zet je smartphone op ‘niet storen’ en zet je laptop uit. Om even tot rust te kunnen komen, moet je die twee stoorzenders echt even uitschakelen. Zet daarna je lievelingsmuziek op, doe wat geurkaarsjes aan en creëer een sfeer waarin jij je volledig kan ontspannen. Thuis kan je een heerlijk ontspannend bad nemen met wat essentiële oliën. Trakteer jezelf op een fijne scrub, hydraterende bodylotion en geef jezelf een mani- en pedicure. Na je wellnessmoment voel je je weer als herboren.