Waarom stoppen met roken?

Stoppen met roken, is een persoonlijke keuze. De precieze waarom verschilt: een schoner huis, het goede voorbeeld geven aan je kinderen, geld besparen, een kinderwens…

Maar hét belangrijkste motief is je gezondheid.

In tabaksrook zitten ongeveer 7.000 giftige stoffen die schade in je lichaam aanrichten. De drie meest beruchte zijn nicotine, teer en koolstofmonoxide:

  • Nicotine doet je bloeddruk en hartslag stijgen, beschadigt bloedvaten en versnelt je ademhaling. Deze stof is ook verantwoordelijk voor het verslavende effect van sigaretten.
  • Teer beschadigt je luchtwegen en longen, en is de voornaamste oorzaak van kanker.
  • Koolstofmonoxide neemt in je bloed de plaats in van zuurstof. Hierdoor krijgen je organen minder zuurstof.

De voornaamste aandoeningen gerelateerd aan roken zijn hart- en vaataandoeningen, chronisch obstructief longlijden (COPD) en kanker.

Stoppen met roken, vermindert het risico op deze aandoeningen. Maar heeft nog andere voordelen:

  • Je conditie verbetert.
  • Je smaak- en reukzin herstelt.
  • Je huidskleur krijgt een gezondere tint.
  • Minder rimpels.
  • Geen ontsierende nicotineaanslag meer op je vingers, tanden, gordijnen en muren.
  • Je kleren stinken niet meer naar rook.
  • De mensen rond je ondervinden niet langer de ongezonde en onaangename nadelen van meeroken.
  • Je vruchtbaarheid verbetert.
  • Je spaart veel geld uit. En het geld voor sigaretten. En het onderhoud van je woning als je binnen rookt. En minder dokters- en apotheekbezoeken aangezien je minder ziek bent.

Weg met de sigaret: de tijdlijn

  • Na 20 minuten: je bloeddruk en hartslag daalt.
  • Na 24 uur: je longen beginnen aan de grote schoonmaak. Je hoest waarschijnlijk slijm op. Alle koolmonoxide is al uit je lichaam.
  • Na 48 uur: alle nicotine is uit je lichaam. Je ruikt en proeft beter.
  • Na 72 uur: je hebt meer energie. Ademen gaat makkelijker.
  • Na 2-12 weken: je longfunctie en bloedsomloop is verbeterd.
  • Na 1 maand: je conditie is verbeterd en je beweegt gemakkelijker. Als je een rokershoest had, verdwijnt dit.
  • Na 1 jaar: je risico op hart- en vaatziekten is gehalveerd.
  • Na 5-15 jaar: het risico op een beroerte is gedaald tot dat van een niet-roker.
  • Na 10 jaar: het verhoogde risico op longkanker is gehalveerd, het risico op andere kankersoorten verminderd.
  • Na 15 jaar: het risico op hart- en vaatziekten is gedaald tot dat van een niet-roker.

Hoe stoppen?

Beslist om te stoppen? Lijst dan eerst je motieven op: waarom wil je stoppen? Hoe ga jij er beter van worden? En deel ze eventueel met familie en vrienden. Op die manier is er de factor sociale controle en weten ze dat ze je geen sigaretten meer moeten aanbieden. Maak je omgeving rookvrij: weg met dat laatste pakje, aanstekers en asbakken.

Hulpmiddelen

Naast een psychische verslaving is er ook een fysieke verslaving verbonden aan sigarettengebruik. Stoppen betekent daarom ontwennen. En dat kan heel wat ongemakken met zich meebrengen, zoals prikkelbaarheid, nervositeit, slapeloosheid, transpiratie, hoofdpijn, concentratiemoeilijkheden, grotere eetlust…

Deze ontwenningsverschijnselen brengen je goede voornemen in het gedrang. Nicotinevervangers verhogen je slaagkansen omdat ze deze ontwenningsverschijnselen verzachten, en zo je motivatie in stand houden. Nicotinevervangende therapie is, zelfs bij langdurig gebruik, minder schadelijk voor je gezondheid dan roken.

Deze hulpmiddelen zijn er in de vorm van zuigtabletten, kauwgom, inhaler, spray en patch en in verschillende doseringen.

Voor welk product je kiest, hangt af van de mate van afhankelijkheid en van je gezondheidstoestand en voorkeuren. Zware rokers hebben baat bij de Nicorette-combitherapie* die een patch combineert met een kauwgom, spray of zuigtablet.

Raadpleeg steeds een professionele gezondheidsmedewerker die samen met jou kan bekijken welke therapie voor jou het meest geschikt is. En doe dit vóór je die allerlaatste sigaret opsteekt. Zo heb je de tijd om dat hulpmiddel te testen én eraan te wennen.

* Nicorette© bevat nicotine en is een geneesmiddel voor volwassenen. Geen gebruik door niet-rokers. Enkel de invisipatch mag gecombineerd worden met een andere vorm. Buiten het gebruik van kinderen houden. Geen langdurig gebruik zonder medisch advies. Lees aandachtig de bijsluiter. Vraag advies aan uw arts of apotheker.