Stress leidt tot slechte beslissingen. Het put je uit. Zowel lichamelijk als mentaal. Kortom: het is een stoorzender als je streeft naar een betere work life balance. En ook al zit stress tussen je oren, het begint in je darmen.

Uit onderzoek blijkt dat goede darmbacteriën een remmende werking hebben op je stressniveau. Ze voorkomen dat je lichaam te veel cortisol aanmaakt, beter bekend als het stresshormoon. Als leveranciers van neuro-actieve stoffen hebben je darmen een rechtstreekse invloed op de werking van je hersenen. Onze darmen communiceren met ons brein, en omgekeerd.

Omgekeerd maakt een verstoorde darmflora het lastiger om met stress om te gaan. Je krijgt sneller negatieve gedachtes en je slaapt slechter. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Want als je darmflora overhoop ligt, krijg je meer stress. En die stress vertaalt zich vaak in darmklachten.

Zes tips om daar verandering in te brengen.

Eet rustig

Neem genoeg tijd om te eten. Als je langer en trager kauwt, wordt je voedsel beter met je speeksel gemengd. Dat maakt het gemakkelijker voor je maag om te verteren.

Bouw een vast eetpatroon op

Start elke dag met een voedzaam ontbijt. Zo komt je spijsvertering ‘s ochtends al goed op gang. Drink eventueel een glas lauwwarm water op je nuchtere maag. Dat komt je spijsvertering ook ten goede.

Mijd deze voeding

Rood vlees, suikers, snelle koolhydraten, alcohol, schimmel- en gisthoudende voedingsmiddelen werken een slechte spijsvertering in de hand. Zulke zaken kan je dus beter in beperkte mate op het menu zetten. Of zelfs helemaal achterwege laten.

Kies voor vezelrijke voeding

Eet voldoende groenten, fruit en volkorenproducten. Vooral groenten zoals andijvie, witloof, knoflook en rucola hebben een positieve invloed op je spijsvertering.

Beweeg

Je darmen houden van beweging! Zo krijgen ze voldoende zuurstof en gaat alles wat gemakkelijker. Regelmatig een beetje beweging, zoals een wandel- of fietstochtje, kan wonderen doen.

Extra hulp

Je kan je darmen ook een handje helpen door pre- of probiotica te gebruiken. Prebiotica zijn voedingsstoffen voor de goede darmbacteriën die de groei en activiteit ervan stimuleren. Probiotica zijn levende micro-organismen. Je vindt ze onder andere terug in yoghurt, melkdrankjes, voedingssupplementen en bepaalde geneesmiddelen