Waarom zou je afvallen?

Een slanker lichaam, kledij die je beter zit, een jeugdigere uitstraling… ze verhogen je zelfvertrouwen en maken dat je je beter in je vel voelt. Maar een gezond gewicht heeft niet alleen een positief effect op je uiterlijk. Ook

je gezondheid verbetert. En dat is misschien nog de belangrijkste reden om af te vallen.

Door af te vallen, verbeter je meerdere gezondheidsaspecten tegelijkertijd:

  • Je cholesterol verlaagt, waardoor het risico op hart- en vaatziekten daalt;
  • Je gewrichten worden minder belast. En blijven dus langer soepel en pijnvrij;
  • Je slaapt beter. En hoe beter je slaapt, hoe beter je afvalt;
  • Je immuunsysteem krijgt een boost;
  • Minder risico op diabetes, astma, borstkanker, darmkanker, baarmoederhalskanker… ;
  • De symptomen van ademhalingsproblemen, menstruatieproblemen, onvruchtbaarheid en psychische problemen verbeteren.

Hoe komt het dat we ‘te zwaar’ zijn?

Het achterliggende mechanisme is een positieve energiebalans over langere termijn. Dat betekent dat je langdurig meer calorieën inneemt (eten en drinken) dan verbruikt (beweging). Je lichaam slaat dat overschot aan calorieën op in je vetweefsel.

Maar er is meer dan die onevenwichtige balans tussen energieopname en -verbranding. Ook heel wat individuele factoren spelen mee: genetische aanleg, zwangerschap, de overgang, stoppen met roken, een trage schildklier, medicijngebruik, stress, of sociale veranderingen zoals een verhuis of nieuwe job.

Koolhydraten, vetten en eiwitten voorzien je lichaam van energie. De koolhydraten (suikers) worden als eerste verbrand. Wanneer die volledig verbruikt zijn, schakelt je lichaam over op de vetten en eiwitten. Maar wat gebeurt er als je lichaam die koolhydraten niet verbruikt? Dan slaat het die op als vet. En komt het dus niet toe aan de verbranding van de vetten en eiwitten.

Afvallen: gezonder eten, meer bewegen

Vet verliezen kan pas wanneer je lichaam naar vetverbranding overschakelt. Dat gebeurt als alle koolhydraten op zijn. Dus als je minder koolhydraten inneemt én meer beweegt, val je af.

Eet en drink gezond!

  • Neem tijd om na te denken over je (week-) menu. Plan momenten in om gezonde maaltijden te bereiden.
  • Eet trager en uit een kleiner bord.
  • Laat groenten de hoofdportie van je maaltijd zijn.
  • Snack gezond: rauwe groentjes, een stuk fruit, noten… Laat chocolade, taart en chips voor wat ze zijn.
  • Vermijd kant-en-klare maaltijden en afhaalgerechten. Ze bevatten veel ongezonde verzadigde vetten en zout.
  • Beperk je inname van snelle koolhydraten zoals suiker en wit meel (brood, pasta, …).
  • Drink dagelijks anderhalve liter water of thee. Het houdt je energie op peil. Vermijd alcohol, frisdrank en grote koppen koffie.
  • Drink één à twee glazen water voor elke maaltijd. Hierdoor heb je minder honger.

Beweeg!

Probeer meer beweging in te passen in je dagelijkse routine. Het helpt je afslanking proces vooruit en verlaagt stress. Chronische stress tast de vetverbranding aan en verhindert afvallen. Goed om te weten: na een twintigtal minuten is je lichaam door zijn voorraad koolhydraten heen. Nuchter sporten zorgt voor een snellere vetverbranding.

Ook nog dit…

  • Zorg voor een goede nachtrust. Te weinig slaap verstoort de stofwisseling, waardoor je minder calorieën verbrandt. Je voelt je futloos én hebt meer honger.
  • Ga nooit met lege maag naar de supermarkt.
  • Zoek steun in je omgeving. Deel je motivatie en je doel.
  • Gun jezelf de tijd om te veranderen. Niet alles loopt meteen perfect.

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen kunnen je een extra duwtje in de rug geven:

  • XLS Medical Max Strength: dit medisch hulpmiddel vermindert je eetlust en de calorieopname uit koolhydraten, suiker én vet. In combinatie met gezonde voeding en beweging bereik je tot drie meer gewichtsverlies!
  • Chroom: vermindert je hongergevoel, stimuleert de stofwisseling en heeft een positief effect op je bloedsuikerspiegel, waardoor je minder zin hebt in zoet.