1/ Meer feel good-stofjes

Als je sport, komt er endorfine, serotonine en dopamine vrij. Dat zijn allemaal neurotransmitters: stoffen die zenuwcellen met elkaar laten communiceren.

  • Endorfine creëert een gelukzalig en euforisch gevoel, en vermindert pijn. Vandaar de bijnaam: de natuurlijke feel good drug.
  • Serotonine geeft je een gelukkig gevoel en reguleert onder andere je eetlust, gemoedstoestand en slaap. Vandaar de bijnaam: het gelukshormoon.
  • Dopamine houdt je gemotiveerd, geeft een gevoel van beloning en maakt je blij.

Al na dertig minuten sporten, komt deze cocktail aan feel good-stofjes vrij.

2/ Minder stress, betere ideeën

Piekeren veroorzaakt stress. Door intensief te bewegen, doorbreek je je piekergedrag. Je focust je op iets anders, zoals de route die je aflegt, de oefeningen zelf of je ademhaling.

Zo maak je je hoofd leeg. En een opgeruimd hoofd maakt je creatiever. Er komt ruimte vrij voor ideeën en oplossingen. Ook belangrijk: sporten kan de aanmaak van het stresshormoon cortisol verminderen.

3/ Meer zelfvertrouwen

Sporten geeft je zelfvertrouwen een boost! Je daagt jezelf uit, verlegt je grenzen én er is dat voldaan gevoel aan het einde van elke work-out. Sporten maakt dat je strakker in je vel zit. Waardoor je waarschijnlijk meer tevreden in de spiegel kijkt.

4/ Beter slapen

Als je sport, komt er serotonine vrij. Dat gelukshormoon maakt je niet alleen happy, je lichaam heeft het ook nodig om melatonine aan te maken. Melatonine staat beter bekend als het slaaphormoon. En goed slapen zorgt er dan weer voor dat je positief en vol energie begint aan een nieuwe dag.

5/ Meer focus, groter leervermogen

Beweging stimuleert de aanmaak en het overleven van nieuwe hersencellen in de hippocampus. Dit hersengebied speelt een belangrijke rol bij leren en onze geheugencapaciteit. Meer hersencellen resulteren in een beter denkvermogen en een beter langetermijngeheugen.

6/ Beter voor je sociaal leven

Sociaal contact maakt gelukkig. Kies een teamsport die bij je past, sluit je aan bij een hardloopgroepje of trommel wat vrienden op om samen te fitnessen. Da’s een pak gezelliger én het werk motiverend.  Zelfs bij individuele sporten als yoga en spinning, ontmoet je nieuwe mensen.

Een extra duwtje nodig?

  • Voorzie je lichaam van voldoende grondstoffen om feel good-stofjes aan te maken. Voor serotonine en melatonine is dit L-tryptofaan. Voor dopamine is dit L-tyrosine.
  • Neem extra magnesium tijdens stressy momenten: hét antistress-mineraal bij uitstek. Magnesium heeft een kalmerende werking op je spieren, bloedvaten en hersenen. Dat betekent minder spierkrampen en een betere nachtrust.
  • Een supplement op basis van ginkgo biloba boost je geheugen en concentratie. Een voedingssupplement gemaakt met de extracten van de bladeren van de Japanse gelijknamige boom.