De stiekeme stoorzender voor een betere work-life balance? Je smartphone. En eigenlijk alles met een scherm: van tablet tot laptop. Wij lijsten vier typische digitale valkuilen op… en hoe je ze kan omzeilen.

1/ Je verspilt enorm veel tijd

Ben je je ervan bewust hoeveel tijd je surfend en scrollend doorbrengt op je werk? En voor alle duidelijkheid: niet professioneel, maar privé.

Daardoor keer je na je werkdag met een onvoldaan gevoel terug naar huis. Of erger: met een lijst onafgewerkte taken. Thuis zit je dan weer met het schuldgevoel dat je er niet met je gedachten bij bent.

Idem voor je schermen thuis. Wees thuis als je thuis bent. En breng die tijd niet constant online door – het leven gebeurt recht voor je neus.

Tips

  • Focus je tijdens je werkuren op wat ertoe doet.
  • Vul je thuisuren bewust in: leg je scherm aan de kant en doe iets met je partner of kinderen. Lees een boek of geniet samen van een gezellig haardvuur …

2/ Je bezorgt je brein stress

Ja maar, mijn mail checken op mijn werk, dat is mijn ontspanning. Even het nieuws lezen, is voor mij een vorm van afleiding.

Toch niet.

Wellicht ben je je er niet van bewust, maar altijd en overal online zijn, is best wel stresserend. Hoe komt dat?

  • Het FOMO-syndroom: FOMO staat voor Fear of Missing Out. We kijken voortdurend op onze smartphone uit angst dat we iets missen. Je krijgt een onrustig gevoel als je foto’s ziet van anderen waar je bij had kunnen zijn.
  • Checkdrang: Ping! Even checken… En nu ik toch bezig ben, ook mijn andere account eens bekijken. Vijf, tien… tot honderd keer per dag?
  • Multitasken: We gebruiken verschillende apps door elkaar. Al die impulsen geven ons brein enorm veel stress.

Tips

  • Mijd je smartphone tijdens je pauzes. Doe iets actief. Sla een babbeltje met je collega. Of maak een korte wandeling.
  • De drang om naar je smartphone te grijpen? Tel af: 3,2,1… en vraag je af waarom en wat je nu precies gaat checken. En hoezo is dat nu het dringendste wat je moet doen?

3/ Je brengt je slaappatroon in de war

Blauw licht is een natuurlijk deel van zonlicht dat grenst aan UV-licht. Maar niet alleen de zon straalt UV-licht uit. Idem voor smartphones, tablets, computers, laptops en televisies.

Overdag heeft dit licht een positieve invloed op de productie van serotonine. Serotonine is beter bekend als het gelukshormoon. Het speelt een grote rol in ons brein: het regelt onder meer eetlust, libido, zelfvertrouwen en emoties.

Maar ’s avonds heeft dat een negatief effect. Blauw licht remt namelijk de productie af van melatonine. Dit hormoon beschermt onze huid tegen UV-stralen, is een sterkhouder in ons immuunsysteem, delegeert andere hormonen, bepaalt mee ons hongergevoel… Met andere woorden: melatonine is de dirigent van een groot orkest.

Een tekort aan melatonine leidt tot allerlei kwaaltjes, met als absolute nummer één: slaapproblemen. Daardoor arriveer je minder fris op je werk en kan je ‘s avonds minder van je tijd genieten.

Tips

  • Verminder je ‘consumptie’ van blauw licht door je schermtijd te minderen. Zet je meldingen af. Ban alle schermen uit de slaapkamer.
  • Kies een bril met blauwlichtfilter om je ogen te beschermen. Check of je smartphone en andere schermen een filter voor blauw licht hebben. Of download een app zoals F.lux, die de intensiteit van je scherm automatisch afstemt op het uur van de dag.

4/ Je krijgt een screenface

Het laatste nadeel: blauw licht veroudert. Net als UV en vervuiling stimuleert blauw licht de aanmaak van vrije radicalen in je huid. Vrije radicalen tasten het bindweefsel aan, waardoor je huid minder elastisch wordt.

Gevolg: onzichtbare schade diep in je huid. En een zogenaamde screenface: een droge huid die sneller veroudert, met lijntjes, rimpels, een doffe teint en pigmentvlekken.

Tips

  • Bescherm je huid met een dagcrème die een barrière opwerpt tegen blauw licht.