Genieten van je favoriete maaltijd zónder schuldgevoelens? En ondertussen tóch je goede voornemens intact houden? Een cheatmeal helpt je om vol te houden én sneller af te vallen. Op één voorwaarde: je moet dat valsspelen systematisch aanpakken.

Hoezo sneller afvallen?

Een cheatmeal versnelt je metabolisme. Je lichaam raakt namelijk snel gewend aan het lager aantal calorieën dat het binnenkrijgt. Eet je minder calorieën, dan stellen je lichaam en je metabolisme zich daarop in. Je spijsvertering gaat langzamer werken, je bespaart energie en stopt met vet verbranden. Want je lichaam houdt vast aan de reserves die het nog heeft.

Door een keertje te zondigen, verhoog je je metabolisme. Zo maak je je lichaam wijs dat het zijn verbruik moet opdrijven. Daardoor spreekt het je vetreserves sneller aan. En zal je dus vet verbranden.

Hoezo makkelijker volhouden?

De boog kan niet altijd gespannen zijn. Dankzij een cheatmeal is je voedingsplan makkelijker vol te houden. Alles radicaal omgooien, is nooit een goed idee. Door jezelf alles te ontzeggen, vergroot het risico dat je je nieuwe eetpatroon overboord gooit.

Maak van valsspelen een routine

Zondigen mag. Maar het is geen vrijgeleide om te doen waar je zin in hebt. Wil je verstandig cheaten? Hou je dan aan deze zeven tips.

1. Cheat met mate

Hou het op één à twee cheatmeals per week. En verdeel ze over je week: niet alles op één dag dus. Het is een cheatmeal, geen cheatweekend.

2. Plan je cheatmeal

Stem je moment van zonde af op je sociale agenda. Spaar je cheatmeal voor op tot dat gezellig etentje met vriendinnen. Dan kan je lekker gaan voor waar je op dat moment zin in hebt. Werkt niet: emo-eten en het achteraf dan je cheatmeal noemen.

3. Cheat niet als je trek hebt

Het is niet nodig om jezelf voor te bereiden op je cheatmeal. Honger jezelf niet uit door de dag en ga niet als een gek sporten. Daardoor ga je jezelf misschien overeten. Die ene maaltijd mag nooit een obsessie worden.

4. Cheaten = genieten

Omdat je al lang uitkijkt naar deze maaltijd is het verleidelijk om ‘m snel binnen te schrokken. Niet doen. Probeer juist bewust te eten en écht te genieten.

5. Drink veel water

Als je cheat in een restaurant is de kans groot dat er veel zout in de maaltijd zit. Veel zout zorgt ervoor dat je lichaam vocht vasthoudt. Drink dus voldoende water.

6. Gebruik een hulpmiddeltje

Als je je dan toch eens laat gaan, maar je je niet schuldig wil voelen, gebruik dan een supplement zoals XL-S Medical Max Strength. Dit voedingssupplement vermindert de calorieopname uit zowel complexe koolhydraten, suikers als vetten.

Daarnaast verlaagt XL-S Medical Max Strength je bloedsuikerspiegel, zodat je minder zin hebt in zoetigheid.

7. Grijp terug naar je routine

Neem na een cheatmeal je normale eetpatroon weer op. Het is echt niet nodig om de dag erna te compenseren. Doe verder zoals je bezig bent en eet weer evenveel als de dagen ervoor.