Hoe verdeel jij je tijd tussen werk en gezin? Hoe zwaar weegt je job door op je privéleven? De balans privé en werk: iedereen is er wel op één of andere manier mee bezig.

Maar de meesten worden zich er past écht van bewust als er al een aantal rode vlaggen wapperen. Het meest belangrijke signaal is het verlies aan energie. Je wilt wel, maar het lukt niet meer. En dat, dat is het gevolg van chronische stress.

Hoe ontstaat chronische stress?

In een stresssituatie maakt je lichaam adrenaline aan. Hierdoor ontstaat de fight or flight-reactie: je bloeddruk en hartslag gaan omhoog, je spieren spannen zich op en je zintuigen verscherpen. Het is een oerreactie. Op het moment dat het gevaar is geweken, tempert het hormoon cortisol deze stressreactie. Je lichaam keert terug naar een normale toestand.

Indien je continu blootgesteld wordt aan stressfactoren (mentale stress, angst, zoetstoffen, bepaalde voedingsadditieven, drugs, slaaptekort, …) zet je lichaam alles in voor de aanmaak van adrenaline. En daardoor daalt de aanmaak van:

  • Dopamine. Verantwoordelijk voor je concentratievermogen en je drive.
  • Serotonine. Het gelukshormoon.
  • Melatonine. Het slaaphormoon.

Hierdoor krijg je last van aandachtsstoornissen en slaapproblemen. En voel je je minder happy. De voedingsbodem voor een burn-out…

Hoe pak je chronische stress aan?

De belangrijkste factor van de behandeling is uiteraard stressreductie. Het vermijden van stressprikkels, ontspanningsoefeningen, sport, muziek, betere agendaplanning, digitale detox… .

Daarnaast kan je ook een aantal supplementen innemen die het stressproces opvangen.

Aangepaste vitamine- en mineralencomplex

Zo’n kuur bevat bij voorkeur:

  • Vitamine B’s: deze zijn betrokken in de aanmaak van bovenstaande hormonen en hebben een positieve werking op het zenuwstelsel.
  • Zink: want in stresssituaties verbruikt je lichaam veel zink.
  • Eventueel aangevuld met een adaptogeen. Adaptogenen helpen je lichaam om weerstand te bieden aan de effecten van stress. Voorbeelden zijn: Panax Ginseng, Siberische Ginseng en Rhodiola Rosea.

Saffraan

Een supplement op basis van saffraan heeft vergelijkbare effecten als antidepressiva. Het zorgt ervoor dat serotonine en dopamine langer werkzaam zijn. Daardoor verhoogt je concentratie en je geluksgevoel.

Magnesium

Hoe meer stress, hoe meer magnesium je lichaam verbruikt. Hoe lager je magnesiumniveau, hoe gevoeliger je bent voor stress. Een vicieuze cirkel. Magnesium heeft een kalmerende werking, ontspant spieren, bloedvaten en hersenen, én bevordert je nachtrust.

Co-enzym Q10

Q10 is essentieel voor de productie van energie in de cellen, en is een krachtige antioxidant die je lichaam beschermt tegen schade van oxidatieve stress. Een tekort verlaagt de weerstand.