Waarom sporten?

  • Je verbruikt meer energie en verbrandt dus meer vetten.
  • Je bouwt spiermassa op. En hoe meer spiermassa, hoe hoger je calorieverbruik in rust.
  • Je krijgt meer energie, wordt strakker en je voelt je beter in je vel.

Actie vóór het ontbijt!

Sporten op een nuchtere maag heeft verschillende voordelen.

  • Je spreekt meteen je vetreserves aan. Waardoor je makkelijker vet verbrandt.
  • Vroeg op de dag bewegen, stilt je hongergevoel.
  • Het zuurstofniveau in je spieren en andere weefsels stijgt. Daardoor werkt je hart- en bloedvatensysteem efficiënter en heb je meer energie.
  • Het is de korte pijn: doe het meteen, zo vermijd je dat je het uitstelt.

Welke sport?

Overtuigd dat bewegen jou helpt in je strijd tegen de kilo’s? Wij schotelen je vier sporten voor die jou hopelijk in beweging krijgen.

Zwemmen
Als je zwemt, gebruik je bijna al je spieren. Het is ook een ideale sport als je zwaarder bent, omdat je in het water gewichtloos bent. Hierdoor raken je spieren minder snel overbelast. Zwemmen is bovendien ontspannend.

Intervaltraining
Intervaltraining bestaat uit korte perioden van inspanning aan een hoge intensiteit, afgewisseld met korte herstelmomenten. Door de hoge intensiteit verbrand je meer calorieën dan tijdens een duurloop. Maar zo’n klassieke duurtraining is wel geschikter om je prestatievermogen te verbeteren.

Crossfit
Crossfit is een type van fitness dat het midden houdt tussen gewichtheffen, atletiek en gymnastiek. Het focust op je buikspieren en lage rugspieren, en verbetert je conditie. Je wordt fitter en afgetrainder. En dus ook gezonder.

Yoga
Alleen yoga volstaat niet om af te vallen. Het is wel een sport die je sterker en leniger maakt. Dat maakt de drempel naar andere sporten dan weer kleiner. Ook mooi meegenomen: het doet wonderen voor je mentale gezondheid.

Botmineraaldichtheid, spiermassa en spierkracht

Bewegen is meer dan vet verbranden. Het heeft nog andere voordelen.

Een dieet dat focust op caloriebeperking is slecht voor je botmineraaldichtheid, spiermassa en spierkracht. Die nemen ongeveer evenredig af in functie van je lichaamsgewicht. Daardoor verhoogt het risico op osteoporose en fragiliteit.

Door je dieet te combineren met beweging sluit je deze risico’s uit.

Nuttige supplementen als je sport en wilt afvallen

CLA
CLA is een essentieel vetzuur dat je lichaam zelf niet aanmaakt. Je krijg het dus alleen binnen via je voeding of een supplement.

CLA helpt je lichaam om minder vet op te slaan. Daarnaast stimuleert het ook je spieropbouw. Het verlaagt ook je cholesterol en versterkt tegelijk je immuunsysteem.

L-Carnitine
L-carnitine speelt een rol bij vetverbranding en je energieproductie. Dit aminozuur is zeer effectief in het verbranden van vet. Het maakt minder aanspraak op energie vanuit je spieren. Resultaat: minder spierafbraak.

In plaats hiervan haalt je lichaam energie uit je vetcellen, omdat vet een goede energiebron is. L-carnitine verbetert ook je uithoudingsvermogen en bloeddoorstroming.

Geen excuses meer

Afvallen en sporten gaan hand in hand. Je verliest sneller gewicht en boekt dus sneller vooruitgang. Bovendien heeft meer bewegen sowieso een positieve invloed op je lichaam. Dus nu is het officieel: geen excuses meer, starten maar!